Jesteśmy niezależnym, apolitycznym i samorządnym stowarzyszeniem polskich sędziów.
Naszą główną misją jest obrona wolności i praw obywatelskich, fundamentu demokratycznej Polski, należącej do Unii Europejskiej.
Działamy od ponad 25 lat, w tym w międzynarodowych organizacjach sędziowskich Skupiamy ponad 3 500 sędziów, najwięcej w Polsce.

Uchwała Kolegium Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 06.06.2008 r.

 

1.Sędziowie Sądu Apelacyjnego w Katowicach akceptują i popierają inicjatywę Stowarzyszenia IUSTITIA dotyczącą podjęcia prac związanych z przebudową systemu dochodzenia do urzędu sędziego, tak aby stał się on faktyczną koroną zawodów prawniczych.

2.Sędziowie Sądu Apelacyjnego w Katowicach reprezentują pogląd, że prace systemowe w tej kwestii, mimo iż wywołane wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, dotyczącym niekonstytucyjności orzekania przez asesorów, nie powinny być zdeterminowane aktualną sytuacją w wymiarze sprawiedliwości ani też w nadmierny sposób odnosić się do linii politycznej reprezentowanej przez podmioty sprawujące obecnie władzę wykonawczą.

3.Zdeprecjonowanie w społeczeństwie roli sądów i sędziów wymaga długofalowych i dalekosiężnych działań zmierzających do zniwelowania tych niekorzystnych zjawisk.

4.Będzie to możliwe przede wszystkim w wyniku prac legislacyjnych zmierzających do usprawnienia funkcjonowania sądów i umożliwiających ferowanie orzeczeń odbieranych przez społeczeństwo jako właściwe sprawowanie wymiaru sprawiedliwości.

 

Niezbędnym jest więc jak najszersze uczestnictwo w opiniowaniu projektów legislacyjnych oraz dbałość o to aby status sędziego uzyskiwały i utrzymywały wyłącznie osoby o wysokich kwalifikacjach zawodowych i nieskazitelnej postawie moralno-etycznej.

 

1.Podzielamy stanowisko Stowarzyszenia IUSTITIA, że dla nadania urzędowi sędziego należnej rangi niezbędnym jest wspieranie inicjatyw zmierzających do uczynienia tego zawodu zawodem elitarnym. Wymaga to zapewnienia sędziom właściwego statusu majątkowego oraz ograniczenia kognicji sądów tak aby rola sędziego ograniczała się do sprawowania wymiaru sprawiedliwości.

2.Wyrażamy obawy czy w aktualnym stanie, kiedy brak jest woli politycznej w zakresie istotnej zmiany wysokości uposażeń sędziów, realne są założenia projektu dotyczące „zewnętrznej drogi” dochodzenia do zawodu sędziego.

3.Poważne wątpliwości budzi też proponowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości model szkolenia aplikantów sądowych i prokuratorskich. Zgodnie z przedstawionym publicznie projektem ustawy w tym przedmiocie aplikanci po zdaniu egzaminu sędziowskiego odbywaliby długoterminowy staż w charakterze asystentów, po zakończeniu którego mogliby ubiegać się o urząd sędziego sądu rejonowego.

 

Nie wydaje się aby praca w charakterze asystenta, nawet w długim okresie czasu, pozwalała na zdobycie wiedzy i doświadczenia zawodowego, jakie w dotychczasowym systemie umożliwiało orzekanie w charakterze asesora sądowego.

Niepokój budzi tez taka konstrukcja proponowanych przepisów zgodnie z którą egzamin sędziowski nie wieńczy przygotowań do pełnienia funkcji sędziego a jedynie poprzedza długoterminowy staż. Osoby, które uzyskują nominację na sędziego sądu rejonowego będą kilka lat po okresie w którym uzyskały szczytowe, teoretyczne przygotowanie do wykonywania tego zawodu.

Komunikaty

Media