Jesteśmy niezależnym, apolitycznym i samorządnym stowarzyszeniem polskich sędziów.
Naszą główną misją jest obrona wolności i praw obywatelskich, fundamentu demokratycznej Polski, należącej do Unii Europejskiej.
Działamy od ponad 25 lat, w tym w międzynarodowych organizacjach sędziowskich Skupiamy ponad 3 500 sędziów, najwięcej w Polsce.

Zebrania Przedstawicieli Sędziów

W dniu 2 marca 2016 r. odbyły się - zwołane przez KRS i Ministra Sprawiedliwości - Zebrania Przedstawicieli Sędziów Okręgów. Brali w nim udział liczni członkowie „Iustitii”, w tym prezes Maciej Strączyński i wiceprezesi: Jolanta Korwin-Piotrowska i Barbara Zawisza. W toku zebrania dokonano m.in. wyboru w skład Krajowej Rady Sądownictwa (na drugą kadencję) sędziego Krzysztofa Wojtaszka. Wysłuchano także informacji wiceministra Łukasza Piebiaka na temat planowanych zmian w strukturze wymiaru sprawiedliwości.

Sędziowie podjęli również uchwałę wzywającą do poszanowania konstytucyjnej zasady trójpodziału władzy, niezależności sądów i niezawisłości sędziów, a także do konsultowania ze środowiskiem sędziowskim wszystkich planowanych zmian w organizacji i ustroju sądów powszechnych, zmiany modelu nadzoru administracyjnego nad sądami, ograniczenia kognicji sądów i o zapewnienie wpływu na tworzenie i wykonywanie budżetu wymiaru sprawiedliwości. Zwrócili także uwagę na potrzebę prowadzenia przez sądy aktywnej i skutecznej działalności informacyjnej.

Podobnej treści uchwałę podjęło także zwołane w tym samym dniu Zebranie Przedstawicieli Sędziów Sądów Apelacyjnych. Przedstawiamy treść obu uchwał.

Uchwała Zebrania Przedstawicieli Zgromadzeń Ogólnych Sędziów Okręgów

z dnia 2 marca 2016 r.

Sędziowie sądów powszechnych uczestniczący w Zebraniu Przedstawicieli Zgromadzeń Ogólnych Sędziów Okręgów apelują do przedstawicieli pozostałych władz i innych uczestników życia publicznego o poszanowanie konstytucyjnej zasady trójpodziału władz (art. 10 Konstytucji RP) oraz wynikających z niej zasad niezależności sądów (art. 173 Konstytucji RP) i niezawisłości sędziowskiej (art. 178 ust. 1 Konstytucji RP). Przejawiać się to winno między innymi w respektowaniu prawomocnych orzeczeń sądów i trybunałów oraz w powstrzymywaniu się od pozamerytorycznej krytyki władzy sądowniczej i sędziów.

Zebranie Przedstawicieli popiera dotychczasowe działania Krajowej Rady Sądownictwa podejmowane w celu ochrony niezawisłości sędziowskiej i niezależności sądów. Kierunkowo akceptuje stanowisko Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 18 lutego 2016 r. w sprawie propozycji rozwiązań mających na celu poprawę funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości.

Ustawodawca wielokrotnie dokonuje zmian w przepisach dotyczących ustroju sądów, które wręcz pogarszają ich funkcjonowanie. W związku z tym, Zebranie Przedstawicieli Zgromadzeń Ogólnych Sędziów Okręgów apeluje, aby wszelkie propozycje zmian organizacji i ustroju sądów powszechnych były konsultowane ze środowiskiem sędziowskim na etapie założeń, a nadto zawierały pogłębione uzasadnienie naukowe i empiryczne. Wprowadzenie nowego Regulaminu urzędowania sądów bez konsultacji doprowadziło do szeregu wątpliwości, nieporozumień i chaosu.

W związku z pojawiającymi się informacjami o planowanych zmianach dotyczących ustroju sądów powszechnych, zwracamy uwagę na konieczność szerokiej konsultacji przygotowywanych projektów. Trwałe rozwiązania systemowe powinny uwzględniać opinie przedstawicieli wielu środowisk, w tym sędziów, innych uczestników postępowań, przedstawicieli nauki i organizacji pozarządowych.

Niezależność sądów wymaga, aby zmianie uległ model nadzoru administracyjnego nad działalnością sądów powszechnych. Połączenie funkcji Ministra Sprawiedliwości z funkcją Prokuratora Generalnego posiadającego uprawnienia strony postępowania, przy zachowaniu obecnego modelu zewnętrznego nadzoru administracyjnego, stoi w jawnej sprzeczności z konstytucyjną regułą odrębności i niezależności sądów.

Wzrastająca liczba spraw wpływających do sądów powszechnych i stałe rozszerzanie ich kognicji skutkuje znacznym obciążeniem sędziów i pozostałych pracowników sądownictwa powszechnego. Konieczne zatem jest podjęcie działań w celu ograniczenia kognicji sądów i zwiększenia liczby referendarzy sądowych, asystentów sędziego i urzędników sądowych. Postulujemy wycofanie się z obciążania sędziów i pozostałych pracowników różnymi zadaniami o charakterze administracyjnym i technicznym.

Celem zagwarantowania realnej niezależności władzy sądowniczej jest zapewnienie rzeczywistego wpływu na tworzenie i wykonanie budżetu wymiaru sprawiedliwości. Tylko w ten sposób, przy zagwarantowaniu odpowiednich nakładów, możliwa jest realizacja zwiększających się zadań sądów.

Zebranie zwraca uwagę na to, że wprowadzanie kazuistycznych rozwiązań dotyczących przydziału spraw (zwłaszcza w projekcie zmian w Kodeksie Postępowania Karnego) doprowadzi do pogorszenia sytuacji stron i wydłużenia czasu trwania postępowań. Regulując zasady przydziału spraw, konieczne jest uwzględnienie możliwości i specjalizacji sędziów.

Rozwój i rosnące znaczenie mediów we współczesnym życiu publicznym wymaga od sądów prowadzenia aktywnej i skutecznej działalności informacyjnej. W związku z tym sędziowie sądów powszechnych uczestniczący w Zebraniu apelują do organów władzy ustawodawczej i wykonawczej o zapewnienie odpowiednich środków na organizację i realizację tych zadań.

Uchwała Zebrania Przedstawicieli Zebrań Sędziów Sądów Apelacyjnych

z dnia 2 marca 2016 r.

Sędziowie sądów powszechnych uczestniczący w Zebraniu Przedstawicieli Zebrań Sędziów Sądów Apelacyjnych apelują do przedstawicieli pozostałych władz i innych uczestników życia publicznego o poszanowanie konstytucyjnej zasady trójpodziału władz (art. 10 Konstytucji RP) oraz wynikających z niej zasad niezależności sądów (art. 173 Konstytucji RP) i niezawisłości sędziowskiej (art. 178 ust. 1 Konstytucji RP). Przejawiać się to winno między innymi w respektowaniu prawomocnych orzeczeń sądów i trybunałów oraz w powstrzymywaniu się od pozamerytorycznej krytyki władzy sądowniczej i sędziów.

Zebranie Przedstawicieli popiera dotychczasowe działania Krajowej Rady Sądownictwa podejmowane w celu ochrony niezawisłości sędziowskiej i niezależności sądów. Kierunkowo akceptuje stanowisko Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 18 lutego 2016 r. w sprawie propozycji rozwiązań mających na celu poprawę funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości.

Ustawodawca wielokrotnie dokonuje zmian w przepisach dotyczących ustroju sądów, które wręcz pogarszają ich funkcjonowanie. W związku z tym, Zebranie Przedstawicieli Sędziów Sądów Apelacyjnych apeluje, aby wszelkie propozycje zmian organizacji i ustroju sądów powszechnych były konsultowane ze środowiskiem sędziowskim na etapie założeń, a nadto zawierały pogłębione uzasadnienie naukowe i empiryczne. Wprowadzenie nowego Regulaminu urzędowania sądów bez konsultacji, doprowadziło do szeregu wątpliwości, nieporozumień i chaosu.

W związku z pojawiającymi się informacjami o planowanych zmianach dotyczących ustroju sądów powszechnych, zwracamy uwagę na konieczność szerokiej konsultacji przygotowywanych projektów. Trwałe rozwiązania systemowe powinny uwzględniać opinie przedstawicieli wielu środowisk, w tym sędziów, innych uczestników postępowań, przedstawicieli nauki i organizacji pozarządowych.

Niezależność sądów wymaga, aby zmianie uległ model nadzoru administracyjnego nad działalnością sądów powszechnych. Połączenie funkcji Ministra Sprawiedliwości z funkcją Prokuratora Generalnego posiadającego uprawnienia strony postępowania, przy zachowaniu obecnego modelu zewnętrznego nadzoru administracyjnego, stoi w jawnej sprzeczności z konstytucyjną regułą odrębności i niezależności sądów.

Wzrastająca liczba spraw wpływających do sądów powszechnych i stałe rozszerzanie ich kognicji skutkuje znacznym obciążeniem sędziów i pozostałych pracowników sądownictwa powszechnego. Konieczne zatem jest podjęcie działań w celu ograniczenia kognicji sądów i zwiększenia liczby referendarzy sądowych, asystentów sędziego i urzędników sądowych. Postulujemy wycofanie się z obciążania sędziów i pozostałych pracowników różnymi zadaniami o charakterze administracyjnym i technicznym.

Celem zagwarantowania realnej niezależności władzy sądowniczej jest zapewnienie rzeczywistego wpływu na tworzenie i wykonanie budżetu wymiaru sprawiedliwości. Tylko w ten sposób, przy zagwarantowaniu odpowiednich nakładów, możliwa jest realizacja zwiększających się zadań sądów.

Zebranie zwraca uwagę na to, że wprowadzanie kazuistycznych rozwiązań dotyczących przydziału spraw (zwłaszcza w projekcie zmian w Kodeksie Postępowania Karnego) doprowadzi do pogorszenia sytuacji stron i wydłużenia czasu trwania postępowań. Regulując zasady przydziału spraw, konieczne jest uwzględnienie możliwości i specjalizacji sędziów.

Rozwój i rosnące znaczenie mediów we współczesnym życiu publicznym wymaga od sądów prowadzenia aktywnej i skutecznej działalności informacyjnej. W związku z tym sędziowie sądów powszechnych uczestniczący w Zebraniu apelują do organów władzy ustawodawczej i wykonawczej o zapewnienie odpowiednich środków na organizację i realizację tych zadań.

Komunikaty

Media