Uchwała Forum Współpracy Sędziów w sprawie przysięgi sędziowskiej

Forum Współpracy Sędziów stwierdza, że uchwalone przez Parlament Rzeczypospolitej Polskiej i podpisane w dniu 20 grudnia 2017 roku przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej:

- ustawa z dnia 8 grudnia 2017 roku o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw,

- ustawa z dnia 8 grudnia 2017 roku o Sądzie Najwyższym,

 naruszają standardy właściwej legislacji oraz podstawowe zasady ochrony obywateli w postaci prawa do rzetelnego procesu przed niezawisłym i bezstronnym sądem. Jest to niezgodne z art. 10 Powszechnej deklaracji praw człowieka, art. 6 Europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz art. 45 ust.1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Forum przypomina wszystkim sędziom, że treść sędziowskiej przysięgi nakłada na nich obowiązek stania na straży prawa i wymierzania sprawiedliwości zgodnie z przepisami prawa, bezstronnie według swego sumienia, a w postępowaniu kierowania się zasadami godności i uczciwości, i to pomimo prób wywarcia na nich politycznego nacisku bądź dyskredytacji ich kompetencji.

Uchwała Forum Współpracy Sędziów w sprawie trybu odwołania prezesów i wiceprezesów sądów

Forum Współpracy Sędziów wyraża sprzeciw wobec decyzji Ministra Sprawiedliwości o odwołaniu prezesów i wiceprezesów sądów powszechnych w całym kraju. Decyzje podjęte w trybie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12 lipca 2017 roku, przekazywane  faksami, bez merytorycznego uzasadnienia, z jednoczesnym medialnym, fałszywym przekazem o słabej jakości pracy odwoływanych osób, nie tylko godzą w wizerunek wymiaru sprawiedliwości, ale przede wszystkim dezorganizują pracę sędziów i  pracowników sądów, co z kolei zagraża jakości pracy całego wymiaru sprawiedliwości.

Uchwała Forum Współpracy Sędziów w sprawie nowej KRS

Podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ustawa o Krajowej Radzie Sądownictwa narusza w sposób oczywisty i rażący Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa ta pozwala w sposób sprzeczny z art. 187 ust. 1 pkt 2 i 3 Konstytucji na wybór 15 sędziów przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, gdyż Sejm może wybrać jedynie 4 członków KRS spośród posłów. Ustawa ta łamie dotychczasowy sposób wykładni ustawy zasadniczej, wskazujący jednoznacznie, że 15 sędziów wybieranych jest spośród sędziów przez sędziów. Nie respektuje także dotychczasowego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, który w orzeczeniu K25/2007 jednoznacznie wskazał, że sędziów wybierają sędziowie. Ustawa ta łamie wszystkie rodzaje wykładni prawa, w tym wykładnię historyczną, oraz nie respektuje wieloletniej i ugruntowanej praktyki konstytucyjnej. Narusza również zapisy Europejskiej Karty o Statusie Sędziów, której punkt 1.3 stanowi: „W odniesieniu do każdej decyzji dotyczącej naboru, rekrutacji, nominacji, przebiegu kariery zawodowej, czy zakończenie wykonywania zawodu przez sędziego, statut przewiduje udział organu, niezależnego od organów władzy wykonawczej i ustawodawczej, w którym co najmniej połowa zasiadających to sędziowie wybierani przez innych  sędziów, zgodnie z zasadami zapewniającymi jak najszerszą reprezentację sędziów.”

Wejście w życie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa w jej obecnym kształcie spowoduje upolitycznienie trybu wyboru sędziów, a przez to uzależnienie sądownictwa od władzy ustawodawczej i wykonawczej, podważając jego niezależność. Pozbawi to obywateli  należytego poziomu ochrony ich praw i wolności, w tym zwłaszcza prawa do rzetelnego procesu.

Ustawa, przerywając kadencje obecnych członków Rady, jednocześnie w sposób rażący łamie art. 187 ust. 3 Konstytucji, który wskazuje, że kadencja wybranych członków Krajowej Rady Sądownictwa trwa cztery lata. Wobec tych oczywistych naruszeń Konstytucji Forum Współpracy Sędziów przestrzega wszystkich sędziów przed udziałem w procedurze wyboru i uczestnictwem w powoływanym wbrew Konstytucji organie.  Decyzje podejmowane w takim organie przez sędziów mogą być uznane za naruszające Konstytucję i wprowadzające chaos prawny. Decyzje te będą zapewne także przedmiotem kontroli sądów europejskich i polskich.

Uchwała Forum Współpracy Sędziów w sprawie Trybunału Konstytucyjnego

Forum Współpracy Sędziów stanowczo potępia fundamentalne uchybienia proceduralne, do jakich doszło przy rozpoznawaniu przez Trybunał Konstytucyjny sprawy o sygnaturze K 1/17.

 Wyznaczenie do orzekania w tej sprawie oraz niewyłączenie od udziału w niej dwóch osób, których statusu miało w jednym z punktów bezpośrednio dotyczyć rozstrzygnięcie, pozostawało w sprzeczności z unormowaniami nakazującymi wyłączenie od rozpoznawania sprawy osób, co do bezstronności których zachodzą wątpliwości (obecnie jest to przepis art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym).

Zignorowanie tej formalnej gwarancji obiektywności osób zasiadających w składzie orzekającym spowodowało, w powszechnym odczuciu, naruszenie reguły przyjmowanej od czasów rzymskich w każdym cywilizowanym porządku prawnym, że nikt nie może być sędzią we własnej sprawie. Takiego procedowania nie da się pogodzić z ujętą w art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zasadą działania organów władzy publicznej w granicach prawa, będącą jednym z filarów funkcjonowania demokratycznego państwa prawnego. W ten sposób podważono autorytet Trybunału Konstytucyjnego i osłabiono zaufanie obywateli do organów wymiaru sprawiedliwości; ponadto w ten sposób potwierdzenie znalazły pojawiające się w debacie publicznej tezy o politycznej dyspozycyjności sędziów wybranych do Trybunału przez Sejm obecnej kadencji.

Jednocześnie Forum Współpracy Sędziów  apeluje do wszystkich sędziów sądów powszechnych, administracyjnych i wojskowych o samodzielne dokonywanie kontroli konstytucyjnej we wszystkich przypadkach, gdy jest to niezbędne dla prawidłowego rozstrzygnięcia sprawy. Powinno to być czynione z należytą rozwagą i poprzedzone dokładną analizą norm wynikających z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz przepisów niższego rzędu, przy uwzględnieniu dorobku orzeczniczego Trybunału Konstytucyjnego sprzed grudnia 2016 roku. Tylko w taki sposób urzeczywistnić można pełną obronę praw i wolności wszystkich obywateli Rzeczypospolitej Polskiej oraz zapewnić spójność obowiązującego porządku prawnego.

Uchwała Forum Współpracy Sędziów w sprawie wynagrodzeń pracowników sądów

Doceniając jakość świadczonej pracy i codzienny trud oraz troskę o prawidłowe funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości na wszelkich jego szczeblach, wyrażamy poparcie dla postulatów płacowych pracowników sądów i apelujemy do wszystkich podmiotów stanowiących prawo, jak i je wykonujących o podjęcie działań zmierzających do zwaloryzowania wynagrodzeń tej grupy zawodowej i doprowadzenie do sytuacji, w której wynagrodzenia te będzie można nazwać godziwymi w rozumieniu art. 13 Kodeksu pracy.

Od 2011r. wynagrodzenia pracowników sądów nie były w ogóle waloryzowane, a waloryzacja z 2010r. ograniczyła się do 1%, co przy wzroście inflacji skutkuje stałym zmniejszaniem realnej wartości wypłacanych wynagrodzeń. Trybunał Konstytucyjny w dniu 28 kwietnia 2015r. (S 4/15) postanowił przedstawić Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej uwagi dotyczące niezbędności podjęcia działań ustawodawczych, zmierzających do właściwego uregulowania kwestii waloryzacji wynagrodzeń pracowników sądów, gdyż długotrwałe "zamrożenie" wynagrodzeń budzi wątpliwości w kontekście zasady zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa wyrażonej w art. 2 Konstytucji, zasady równości zawartej w art. 32 Konstytucji oraz prawa do ochrony praw majątkowych wynikającego z art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji. Ta trwająca od ponad 7 lat deprecjacja wynagrodzeń skutkuje odpływem z sądów dobrze wykwalifikowanej i doświadczonej kadry urzędniczej oraz zniechęca do poszukiwania w nich pracy, co wpływa negatywnie na sprawność działania sądów.

Dlatego, jako Forum Współpracy Sędziów apelujemy o podjęcie działań prowadzących do faktycznego wzrostu wynagrodzeń pracowników sądów.

Uchwały Forum Współpracy Sędziów z dnia 5 stycznia 2018 r.

Uchwała Forum Współpracy Sędziów z dnia 5 stycznia 2018 r.

dotycząca zmiany pkt 8 Deklaracji FWS

Punkt 8 deklaracji otrzymuje następujące brzmienie:

Prace FWS organizuje Stałe Prezydium wybrane w głosowaniu tajnym spośród uczestników FWS na dwa lata, które liczy do 15 osób. Stałe Prezydium wybiera ze swego grona w głosowaniu jawnym przewodniczącego i dwóch zastępców.

Czytaj więcej...