Uchwały Forum Współpracy Sędziów z dnia 5 stycznia 2018 r.

Uchwała Forum Współpracy Sędziów z dnia 5 stycznia 2018 r.

dotycząca zmiany pkt 8 Deklaracji FWS

Punkt 8 deklaracji otrzymuje następujące brzmienie:

Prace FWS organizuje Stałe Prezydium wybrane w głosowaniu tajnym spośród uczestników FWS na dwa lata, które liczy do 15 osób. Stałe Prezydium wybiera ze swego grona w głosowaniu jawnym przewodniczącego i dwóch zastępców.

 

Stałe Prezydium wypowiada się w formie uchwały, chyba że za wystarczające uzna wydanie komunikatu. Tryb podejmowania uchwał i wydawania komunikatów oraz podział obowiązków określa regulamin uchwalony przez Prezydium bezwzględną większością głosów.

Stałe Prezydium może podejmować działania na zewnątrz forum internetowego, gdy uzna to za konieczne. Wypowiadając się na zewnątrz, prezydium czyni to we własnym imieniu.

Uzupełnienie składu Prezydium następuje poprzez wybór dokonany w głosowaniu tajnym spośród uczestników FWS na najbliższym zjeździe. Do czasu wyłonienia nowego kandydata Prezydium działa w dotychczasowym składzie.

Stałe Prezydium stwierdza utratę statusu uczestnika FWS po uzyskaniu stosownych informacji od danej osoby lub sędziów właściwego sądu albo braku odpowiedzi z ich strony w zakreślonym terminie.

 

Uchwała Forum Współpracy Sędziów z dnia 5 stycznia 2018 r. w sprawie zmian dotyczących punktu 9 Deklaracji FWS

FWS powołuje Zespół Interwencyjny, którego zadaniem jest przyjmowanie informacji i monitorowanie przypadków zagrożeń niezawisłości sędziów i niezależności sądów. Zespół liczy do 11 osób, wybranych spośród członków FWS. Członkami Zespołu Interwencyjnego mogą być także sędziowie w stanie spoczynku.

Zespół działa na wniosek osób zainteresowanych, przyjmując informacje o przypadkach zagrożeń niezawisłości sędziów i niezależności sądów, jak również może działać z urzędu w celu uzyskania niezbędnych informacji w razie dostrzeżenia takiego zagrożenia. W sprawach zgłoszonych lub zaobserwowanych zagrożeń Zespół może podejmować uchwały. Tryb podejmowania uchwał, zasady dotyczące kontaktów z osobami zainteresowanymi i działań w celu uzyskania niezbędnych informacji oraz podział obowiązków w Zespole określa regulamin uchwalony przez Zespół bezwzględną większością głosów.

Uchwały Zespołu podlegają niezwłocznemu ogłoszeniu na forum internetowym FWS: w dziale ogólnym oraz w dziale dla mediów. Uchwały mogą być przesyłane, jeśli Zespół tak zadecyduje, do stowarzyszeń sędziowskich oraz innych organizacji i instytucji, których cele i zadania to umacnianie praworządności, niezależności sądów i niezawisłości sędziów.

W razie wystąpienia w składzie Zespołu wakatu uzupełnienie składu następuje analogicznie do uzupełnienia składu Prezydium.

 

 Uchwała Forum Współpracy Sędziów z dnia 5 stycznia 2018 r.

dotycząca zmiany pkt 12 Deklaracji FWS.

W punkcie 12 Deklaracji, do istniejącej treści dodać:

Uczestnicy mogą na forum internetowym podejmować uchwały w imieniu Forum Współpracy Sędziów.

Projekt uchwały może zgłosić każdy uczestnik zakładając odrębny temat i zamieszczając w nim wstępny projekt uchwały.

Pozostali uczestnicy poddają ocenie zasadność dalszej pracy nad projektem poprzez umieszczenie wpisu o akceptacji. Poparcie przynajmniej 14 uczestników, poza wnioskującym, obliguje Stałe Prezydium do powiadomienia wszystkich uczestników o treści projektu drogą elektroniczną.

Wszyscy uczestnicy mogą zgłaszać poprawki do projektu w zakreślonym przez Prezydium terminie nie krótszym niż 3 dni, który biegnie od daty powiadomienia.

Stałe Prezydium opracowuje wersje projektu uchwały stosownie do treści zgłoszonych poprawek celem poddania pod głosowanie i obwieszcza wszystkim uczestnikom datę rozpoczęcia oraz zakończenia głosowania nad nimi.

Głosowanie jest jawne i trwa nie krócej niż 3 dni. Przeprowadza je wyznaczony przez Przewodniczącego członek Stałego Prezydium i ogłasza jego wynik. Uczestnicy FWS mogą być informowani drogą elektroniczną w trakcie głosowania o dotychczasowym jego wyniku.

Podjęcie uchwały jest skuteczne jeżeli głosów ,,za” jest więcej niż głosów ,,przeciw”, a ponadto liczba głosów ,,za” jest większa od 1/3 liczby osób zarejestrowanych na forum internetowym według stanu na dzień rozpoczęcia głosowania po jej zaokrągleniu w górę do liczby całkowitej. Nieuczestniczenie w głosowaniu jest równoznaczne ze wstrzymaniem się od głosu.

Ponadto FWS może tworzyć profile społecznościowe. Decyzje w tej materii podejmuje Stałe Prezydium i wyznacza osobę odpowiedzialną za administrowanie.

 

Uchwała Forum Współpracy Sędziów z dnia 5 stycznia 2018 r. w sprawie wynagrodzeń pracowników sądów.

Doceniając jakość świadczonej pracy i codzienny trud oraz troskę o prawidłowe funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości na wszelkich jego szczeblach, wyrażamy poparcie dla postulatów płacowych pracowników sądów i apelujemy do wszystkich podmiotów stanowiących prawo, jak i je wykonujących o podjęcie działań zmierzających do zwaloryzowania wynagrodzeń tej grupy zawodowej i doprowadzenie do sytuacji, w której wynagrodzenia te będzie można nazwać godziwymi w rozumieniu art. 13 Kodeksu pracy.

Od 2011r. wynagrodzenia pracowników sądów nie były w ogóle waloryzowane, a waloryzacja z 2010r. ograniczyła się do 1%, co przy wzroście inflacji skutkuje stałym zmniejszaniem realnej wartości wypłacanych wynagrodzeń. Trybunał Konstytucyjny w dniu 28 kwietnia 2015r. (S 4/15) postanowił przedstawić Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej uwagi dotyczące niezbędności podjęcia działań ustawodawczych, zmierzających do właściwego uregulowania kwestii waloryzacji wynagrodzeń pracowników sądów, gdyż długotrwałe "zamrożenie" wynagrodzeń budzi wątpliwości w kontekście zasady zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa wyrażonej w art. 2 Konstytucji, zasady równości zawartej w art. 32 Konstytucji oraz prawa do ochrony praw majątkowych wynikającego z art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji. Ta trwająca od ponad 7 lat deprecjacja wynagrodzeń skutkuje odpływem z sądów dobrze wykwalifikowanej i doświadczonej kadry urzędniczej oraz zniechęca do poszukiwania w nich pracy, co wpływa negatywnie na sprawność działania sądów.

Dlatego, jako Forum Współpracy Sędziów apelujemy o podjęcie działań prowadzących do faktycznego wzrostu wynagrodzeń pracowników sądów.

 

Uchwała Forum Współpracy Sędziów z dnia 5 stycznia 2018 r. w sprawie Trybunału Konstytucyjnego.

Forum Współpracy Sędziów stanowczo potępia fundamentalne uchybienia proceduralne, do jakich doszło przy rozpoznawaniu przez Trybunał Konstytucyjny sprawy o sygnaturze K 1/17.

 Wyznaczenie do orzekania w tej sprawie oraz niewyłączenie od udziału w niej dwóch osób, których statusu miało w jednym z punktów bezpośrednio dotyczyć rozstrzygnięcie, pozostawało w sprzeczności z unormowaniami nakazującymi wyłączenie od rozpoznawania sprawy osób, co do bezstronności których zachodzą wątpliwości (obecnie jest to przepis art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym).

Zignorowanie tej formalnej gwarancji obiektywności osób zasiadających w składzie orzekającym spowodowało, w powszechnym odczuciu, naruszenie reguły przyjmowanej od czasów rzymskich w każdym cywilizowanym porządku prawnym, że nikt nie może być sędzią we własnej sprawie. Takiego procedowania nie da się pogodzić z ujętą w art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zasadą działania organów władzy publicznej w granicach prawa, będącą jednym z filarów funkcjonowania demokratycznego państwa prawnego. W ten sposób podważono autorytet Trybunału Konstytucyjnego i osłabiono zaufanie obywateli do organów wymiaru sprawiedliwości; ponadto w ten sposób potwierdzenie znalazły pojawiające się w debacie publicznej tezy o politycznej dyspozycyjności sędziów wybranych do Trybunału przez Sejm obecnej kadencji.

Jednocześnie Forum Współpracy Sędziów  apeluje do wszystkich sędziów sądów powszechnych, administracyjnych i wojskowych o samodzielne dokonywanie kontroli konstytucyjnej we wszystkich przypadkach, gdy jest to niezbędne dla prawidłowego rozstrzygnięcia sprawy. Powinno to być czynione z należytą rozwagą i poprzedzone dokładną analizą norm wynikających z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz przepisów niższego rzędu, przy uwzględnieniu dorobku orzeczniczego Trybunału Konstytucyjnego sprzed grudnia 2016 roku. Tylko w taki sposób urzeczywistnić można pełną obronę praw i wolności wszystkich obywateli Rzeczypospolitej Polskiej oraz zapewnić spójność obowiązującego porządku prawnego.

 

Uchwała Forum Współpracy Sędziów z dnia 5 stycznia 2018 r. w sprawie nowej KRS.

Podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ustawa o Krajowej Radzie Sądownictwa narusza w sposób oczywisty i rażący Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa ta pozwala w sposób sprzeczny z art. 187 ust. 1 pkt 2 i 3 Konstytucji na wybór 15 sędziów przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, gdyż Sejm może wybrać jedynie 4 członków KRS spośród posłów. Ustawa ta łamie dotychczasowy sposób wykładni ustawy zasadniczej, wskazujący jednoznacznie, że 15 sędziów wybieranych jest spośród sędziów przez sędziów. Nie respektuje także dotychczasowego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, który w orzeczeniu K25/2007 jednoznacznie wskazał, że sędziów wybierają sędziowie. Ustawa ta łamie wszystkie rodzaje wykładni prawa, w tym wykładnię historyczną, oraz nie respektuje wieloletniej i ugruntowanej praktyki konstytucyjnej. Narusza również zapisy Europejskiej Karty o Statusie Sędziów, której punkt 1.3 stanowi: „W odniesieniu do każdej decyzji dotyczącej naboru, rekrutacji, nominacji, przebiegu kariery zawodowej, czy zakończenie wykonywania zawodu przez sędziego, statut przewiduje udział organu, niezależnego od organów władzy wykonawczej i ustawodawczej, w którym co najmniej połowa zasiadających to sędziowie wybierani przez innych  sędziów, zgodnie z zasadami zapewniającymi jak najszerszą reprezentację sędziów.”

Wejście w życie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa w jej obecnym kształcie spowoduje upolitycznienie trybu wyboru sędziów, a przez to uzależnienie sądownictwa od władzy ustawodawczej i wykonawczej, podważając jego niezależność. Pozbawi to obywateli  należytego poziomu ochrony ich praw i wolności, w tym zwłaszcza prawa do rzetelnego procesu.

Ustawa, przerywając kadencje obecnych członków Rady, jednocześnie w sposób rażący łamie art. 187 ust. 3 Konstytucji, który wskazuje, że kadencja wybranych członków Krajowej Rady Sądownictwa trwa cztery lata. Wobec tych oczywistych naruszeń Konstytucji Forum Współpracy Sędziów przestrzega wszystkich sędziów przed udziałem w procedurze wyboru i uczestnictwem w powoływanym wbrew Konstytucji organie.  Decyzje podejmowane w takim organie przez sędziów mogą być uznane za naruszające Konstytucję i wprowadzające chaos prawny. Decyzje te będą zapewne także przedmiotem kontroli sądów europejskich i polskich.

 

Uchwała Forum Współpracy Sędziów z dnia 5 stycznia 2018 r. w sprawie trybu odwołania prezesów i wiceprezesów sądów.

Forum Współpracy Sędziów wyraża sprzeciw wobec decyzji Ministra Sprawiedliwości o odwołaniu prezesów i wiceprezesów sądów powszechnych w całym kraju. Decyzje podjęte w trybie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12 lipca 2017 roku, przekazywane  faksami, bez merytorycznego uzasadnienia, z jednoczesnym medialnym, fałszywym przekazem o słabej jakości pracy odwoływanych osób, nie tylko godzą w wizerunek wymiaru sprawiedliwości, ale przede wszystkim dezorganizują pracę sędziów i  pracowników sądów, co z kolei zagraża jakości pracy całego wymiaru sprawiedliwości.

 

Uchwała Forum Współpracy Sędziów z dnia 5 stycznia 2018 r. w sprawie przysięgi sędziowskiej.

Forum Współpracy Sędziów stwierdza, że uchwalone przez Parlament Rzeczypospolitej Polskiej i podpisane w dniu 20 grudnia 2017 roku przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej:

- ustawa z dnia 8 grudnia 2017 roku o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw,

- ustawa z dnia 8 grudnia 2017 roku o Sądzie Najwyższym,

 naruszają standardy właściwej legislacji oraz podstawowe zasady ochrony obywateli w postaci prawa do rzetelnego procesu przed niezawisłym i bezstronnym sądem. Jest to niezgodne z art. 10 Powszechnej deklaracji praw człowieka, art. 6 Europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz art. 45 ust.1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Forum przypomina wszystkim sędziom, że treść sędziowskiej przysięgi nakłada na nich obowiązek stania na straży prawa i wymierzania sprawiedliwości zgodnie z przepisami prawa, bezstronnie według swego sumienia, a w postępowaniu kierowania się zasadami godności i uczciwości, i to pomimo prób wywarcia na nich politycznego nacisku bądź dyskredytacji ich kompetencji.

 

Uchwała Forum Współpracy Sędziów z dnia 5 stycznia 2018 r. dotycząca debaty publicznej.

Forum Współpracy Sędziów wyraża zdecydowany sprzeciw wobec sposobu prowadzenia w ostatnim czasie debaty publicznej dotyczącej sytuacji polskiego sądownictwa.

W szczególności poważne wątpliwości co do swej rzetelności, zgodności z prawdą oraz czystości intencji budziły liczne w minionym roku wypowiedzi polityków związanych z partią rządzącą lub przedstawiane z ich inspiracji. Wśród nich można wymienić słowa Prokuratora Generalnego – Ministra Sprawiedliwości opisujące sądy jako stajnię Augiasza, którą należy wyczyścić; kampanię medialną „Sprawiedliwe Sądy”, w ramach której eksponowano i uogólniano pojedyncze rzeczywiste, bądź nierzadko zmanipulowane przypadki nieprawidłowości w sądownictwie; uzasadnianie w komunikatach Ministerstwa Sprawiedliwości odwołań prezesów oraz wiceprezesów poszczególnych sądów wybiórczo i fragmentarycznie ujmowanymi danymi statystycznymi; czy wreszcie wypowiedź obecnego Prezesa Rady Ministrów opisującego na łamach amerykańskiego czasopisma system polskiego sądownictwa jako opanowany przez nepotyzm i korupcję, zdominowany przez sędziów ery komunistycznej, w którym wymagane są łapówki w niektórych sprawach wyglądających na najbardziej lukratywne.

Rozpowszechnianie takich nieodpowiadających rzeczywistości stwierdzeń oraz nieuprawnionych opinii nie tylko narusza dobre imię ciężko i uczciwie pracujących sędziów, ale przede wszystkim godzi w autorytet sądownictwa niezbędny przy sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości dla dobra obywateli Rzeczypospolitej Polskiej, co jest konstytucyjnym zadaniem sądów powszechnych. W skrajnych przypadkach może też stanowić występek publicznego znieważania lub poniżania konstytucyjnego organu Rzeczypospolitej Polskiej (art. 226 § 3 Kodeksu karnego).

Oczywiste jest, że sądownictwo, poszczególne sądy i sędziowie, a także konkretne orzeczenia mogą podlegać publicznej krytyce wynikającej z wolności słowa oraz troski o prawidłowe funkcjonowanie naszego Państwa. Jednakże taka krytyka powinna być rzetelna, oparta na prawdziwych przesłankach i poprzedzona wnikliwą, wszechstronną analizą ocenianych zjawisk, zwłaszcza gdy wygłaszana jest przez osoby publiczne – polityków, przedstawicieli władzy ustawodawczej, czy wykonawczej.

Forum Współpracy Sędziów apeluje zatem do wszystkich uczestników dyskursu o stanie polskiego sądownictwa o rzeczową, pozbawioną populistycznych akcentów i konstruktywną dyskusję nad kształtem przeprowadzanych reform polskiego wymiaru sprawiedliwości. Jednocześnie z niepokojem Forum odnotowuje pogarszające się stale od końca 2015 roku statystyki obrazujące wydłużanie się średniego czasu załatwiania spraw sądowych, co wynika w głównej mierze z zaniechania ogłaszania przez Ministra Sprawiedliwości obwieszczeń o wolnych stanowiskach sędziowskich w sądach powszechnych różnego szczebla. Dowodzi to, że merytoryczna debata na temat rzeczywistego usprawniania polskiego wymiaru sprawiedliwości jest nadal potrzebna.